הורים וילדים - ביחד לומדים פעילויות לפיתוח וטיפוח כישורי למידה
פרק א': יסודות החשבון
"רונה, את מוכנה לעזור לי לערוך את השולחן?"
שאלתי את נכדתי בת ה-4. רונה שמחה מאוד. היא כבר מכירה ואוהבת את המשימה: היא ספרה כמה כיסאות עמדו מסביב לשולחן (10), מנתה (בעזרת אצבעותיה) כמה אנשים ישתתפו בסעודה (6), ובדקה כמה מהם ילדים (2) וכמה מבוגרים (4). רונה קיבלה 6 צלחות וסידרה אותן על השולחן; עד שפגשה בבעיה....היא בדקה ופנתה אלי: " סבתא, לא נתת לי מספיק צלחות, תראי - לא הספיקו לי הצלחות לכל הכיסאות"...רונה בדקה עצמה שוב, מנתה את שמות האנשים, ושוב את מספר הכיסאות...והבינה: " זה בסדר, יש יותר כיסאות מאשר אנשים!!!".
היא המשיכה ב"משימות": התאימה סכינים ומזלגות לכל צלחת, חילקה ל"קטנים" את כלי האוכל שלהם והוסיפה מפית לכל סועד; אח"כ הניחה על השולחן: בקבוק פטל, מלחיה, סלטים וכו'. לבסוף, כאשר הסבה המשפחה לשולחן קיבלה רונה מחמאות מכולנו והייתה מאושרת!
צא וראה כמה פעולות חשבוניות ביצעה רונה הקטנה שלנו: היא ספרה ומנתה, מיינה, החסירה וחילקה, התאימה, ארגנה וסידרה. כאשר נתקלה בבעיה, היא עצרה, חשבה וחיפשה פתרונות. וכמובן "עזרה לסבתא" (מאוד!), למדה ביטויים ומילים חדשות, והעיקר- העבירה את הזמן בכיף!
בשנות עבודתי הרבות כמורה לליקויי למידה נפגשתי עם הורים לתלמידים בתחילת כתה א' שהופתעו ונבהלו כאשר נאמר להם שילדם מתקשה בתחומי הלמידה (קריאה, כתיבה, או חשבון), שכן בנם תיפקד בגן - חובה באופן טוב ונחשב לילד נבון ומוכשר, בעל יכולות טובות בתחומי הידע הכללי, החשיבה וההתנהגות.
ההורים המאוכזבים סיפרו על חוסר ידע ומודעות לצרכים ולתפקודים המיוחדים שתהליך הלימוד של קריאה, כתיבה וחשבון דורש מילד בכיתה א' .
ילדים המאובחנים בגיל הגן כבעלי צרכים מיוחדים מופנים לאנשי מקצוע שתפקידם לטפח וללמד אותם וההורים מקבלים אף הם הדרכה מתאימה.
לעומתם ישנם ילדים שלמרות תפקודם הטוב בגן אינם מצליחים לרכוש את המיומנויות והכשרים הנדרשים ללמידה ולא ממצים את יכולתם.
הסיבות לכך הן שונות ומגוונות ועלולות לנבוע מרקע מנטאלי, רגשי, התנהגותי, סביבתי, תרבותי, פיזיולוגי, מבעיות קשב וריכוז ועוד.
ההורים (כמעט כולם) מעוניינים לקדם ולטפח את ילדיהם ומוכנים להשקיע בכך מזמנם ומכספם. כל מה שהם זקוקים לו הם מידע, הדרכה מתאימה ורעיונות בנושא שיפור ופיתוח היכולות והכשרים של הילדים כבר מגיל צעיר ביותר.
לפני זמן מה צפיתי בטלביזיה בכתבה על חוגי העשרה לתינוקות, ילדים קטנים והורים. חוגים אלה מאורגנים ע"י אנשי מקצוע ועוסקים בתחומים רבים וחשובים. מטרתם היא לפתח ולקדם את הקטנים בתחומי היצירה, החשיבה, השפה והתנועה וכל זאת באווירה של שמחה ובילוי.
לצערנו לא כל משפחה מסוגלת, מבחינה כלכלית או אחרת, לאפשר לילדיה להשתתף בחוגים כאלה. אבל, למזלנו, יכול כל הורה, בעצמו, בביתו וללא קושי, לפתח ולקדם את ילדיו.
הסביבה הטבעית של כל אחר מאיתנו: בית, גינה, טיול, נסיעה, קניות, בשילוב עם הסקרנות, הפעלתנות הטבעית של הילדים והרצון לקשר עם ההורה, מזמנת לנו אפשרויות רבות ומגוונות שבהן נוכל בקלות ללמד, להעשיר, לטפח ולפתח את היכולות והכשרים של ילדינו בתחומים רבים וחשובים, והכל באופן שוטף וטבעי, בשעת הלבשה, רחצה, טיולים, סידור הבית, עריכת השולחן, בישול, קניות, חוף הים...ואין סוף הזדמנויות נוספות.
הפעילויות המוצגות בהמשך מתבצעות במהלך היום כולו, אך יש לשים לב למספר הנחיות חשובות:
• 1. ההורה ישדר אווירה נעימה, מבלי להכביד ולהלחיץ, בלי 'ביקורת של הורים' ובלי הערות ותיקונים.
• 2. ההורה יעודד וישבח את הילד באופן שוטף על הישגיו.
• 3. ההורה יהיה קשוב לתגובות הילד ויגיב ברגישות וגמישות: חשוב לא להגזים, לא ללחוץ, ליצור תמיד אוירה של הצלחה.
• 4. רמת הפעילויות צריכה להיות מותאמת לגילו ורמתו של הילד.
• 5. ככל שהילד מתבגר ומתקדם אפשר להעלות את רמת המורכבות של הפעילויות ולהתאימן ליכולותיו: לדוגמה: בתחילה נצפה מילד לספור עד 5, אח"כ עד 10, או ניתן לו למנות עד 5 ואח"כ למנות עד 10 וכד'.
• 6. כל הפעילויות המוצעות הן בחזקת דוגמאות; מומלץ לכל הורה להוסיף פעילויות המותאמות ספציפית לילדו, לאופיו ולהתנהגותו.
• 7. הפעילויות המובאות אינן באות במקום משחקים, צעצועים, חוגים, שעשועים וכיוב'.
טיפים לפעילויות בנושא החשבון:
כבסיס להבנת משמעות החשבון חשוב להכיר מונחים ומושגי יסוד כמו:
יותר, פחות, הרבה, מעט, גדול, קטן, בכמה יותר, בכמה פחות, פעמים, כמה פעמים, ימין- שמאל, למעלה-למטה, קדימה-אחורה, כיוונים ושליטה במרחב.
1. פעילות עם ילדים קטנים: (גיל 3 עד 6)
כאשר בבית נוכחים מספר אנשים שואלים את הילד בהזדמנויות המתאימות:
א. כמה אנשים בבית? בוא נספור ביחד.
ב. ההורה מבקש מהילד למנות את מספר האנשים בבית.
ג. ההורה שואל: כמה נשים? כמה גברים? מי יותר - הנשים או הגברים?
ד. ההורה שואל: כמה ילדים? כמה ילדות? כמה אמהות? כמה סבתות? כמה אחים? אם הילד מתקשה ההורה יכול למנות איתו.
ה. שאלות ניבוי והערכה:
כאשר הילד הצליח במניית הנוכחים ההורה ישאל: אם אבא יכנס לחדר, כמה אנשים יהיו? אם סבתא תצא כמה אנשים ישארו?
2. פעילויות בזמן עריכת שולחן:
מבקשים מהילד לעזור בעריכת השולחן:
א. ההורה מציע: בוא נספור ביחד כמה סועדים משתתפים בארוחה. בהמשך הוא ישאל:
ב. מנה בעצמך כמה סועדים.
ג. כמה מבוגרים. כמה ילדים? כמה כיסאות ?
ד. כמה צלחות צריך לחלק לילדים? למבוגרים?
ה. האם יש לנו מספיק כיסאות? כמה חסרים?
3. פעילות בזמן טיול ברגל.
ההורה מציע:
א. "בוא נספור ביחד את הצעדים שלנו": סופרים בקול בקצב הליכה קבוע עד 10, 20,..
ב. "בוא נמנה בקול רם, רק עד 3": 1,2,3... 1,2,3
ג. "בוא נמנה כל פעם עד 5 צעדים": 1,2,3,4,5,..
ד. " בא נמנה כמה עצים בשדרה?"..., "כמה מכוניות בצד הדרך?"...
ה. אומדן: ההורה מראה לילד סימן בהמשך הדרך (אבן, עץ, גדר, פרח) במרחק של 5 צעדים, 10 צעדים
ההורה אומר: " בוא נבדוק ביחד כמה צעדים עד לעץ."
הההורה מראה סימן בצד הדרך ושואל: " כמה צעדים לדעתך עד האבן?"
לאחר הצעידה והמניה, ההורה בודק עם הילד: "האם הערכת יותר? פחות?"
4. פעילויות עם נייר ועיפרון:
ליד השולחן. ההורה מצייר עיגול גדול. מבקש מהילד:
א. "צייר עיגול בתוך העיגול", "צייר עיגול מחוץ לעיגול".
"צייר 2 עיגולים בתוך העיגול"; צייר 4 עיגולים מחוץ לעיגול"; וכו'
ב. ההורה:" ציירתי עיגול קטן, צייר אתה עיגול יותר גדול", " צייר עיגול יותר קטן"
ג. ההורה: "ציירתי שני עיגולים, צייר יותר עיגולים " " צייר פחות עיגולים," "צייר מספר עיגולים שווה" .
5. פעילויות של מניה בעזרת חוש השמיעה.
א. הילד מתבקש למחוא כפיים וההורה מונה בקול רם את מספר המחיאות, ולהפך:
ההורה מוחא כפיים והילד מתבקש למנות.
ב. ההורה מבקש מהילד למחוא מספר מחיאות נתון.
ג. הילד אומר להורה למחוא מספר מחיאות נתון.
ד. ההורה מבקש: "עצום בבקשה את עיניך" (אפשר לכסות את העיניים או להשעין את הראש על השולחן). ההורה מוחא כפיים מספר
פעמים ושואל: "כמה פעמים מחאתי כפיים?"
לסיכום: הפעילויות שהוצגו לעיל מהוות דוגמא לעשייה משותפת של הורים וילדים; ניתן, כמובן, להוסיף ולגוון.
בדומה לפעילויות שראינו בנושא החשבון קיימות פעילויות בתחומים: כישורי שפה, התמצאות במרחב, מוטוריקה וכד'.
בהצלחה!!!
נעמי שושני, בוגרת סמינר 'אורנים' בהוראה כללית (מורה בכירה) ובחינוך מיוחד. בעלת MA בתרפיה הבעתית. מאבחנת דידקטית מוסמכת ובעלת 26 שנות נסיון בהוראה, רובן הגדול כמורה להוראה מתקנת.
נעמי כתבה והוציאה לאור ספרים מקוריים המבוססים על שיטה מקורית שפיתחה: "למי דומות האותיות" (ערכת ספר + כרטיסיות) ללימוד והכרות אותיות הא'- ב'. ו"מי מצא את אוצר האותיות" (ערכת ספר + כרטיסיות) ללימוד סימני התנועה.
ראה באתר: http://www.kal-likro.co.il
כמו כן חיברה את הספר באנגלית Learning your ABC in a green world - לימוד והכרות עם אותיות ה- abc בשיטה המקורית והחוויתית. ניתן לרכוש את הספר הדיגיטלי באמאזון - הקליקו על הקישור